January 23, 2018

Please reload

Nylige innlegg
Utvalgte innlegg

Indirekte terapi for søvn

 

 

Iblant har man søvnvansker som en konsekvens av andre psykiske plager, som blir mer en utløsende årsak.

 

Dette kan være angst, depresjon, reaksjoner på konflikt på jobben osv. Søvnen blir det vi kaller en sekundær plage. I slike tilfeller kan det være en god idé å akseptere at søvnvanskene er en naturlig konsekvens av de utløsende plagene, og hvis man får hjelp med de utløsende plagene, vil ofte søvnvanskene gå over av seg selv. Noen ganger kan man ta tak i plagene på egen hånd og noen ganger kan man ha god nytte av å snakke med en psykolog som kan hjelpe deg med dette. Når du leter etter en psykolog, så er det et par ting som er viktige:

 

  • Personkjemi – stol på magefølelsen din. Hvis du ikke liker psykologen din, og dette ikke endrer seg, så pleier det å være en god idé å bytte psykolog. Noen ganger er dette noe som er et vanlig mønster for deg, og isåfall kan dere jobbe med det, men noen ganger handler det bare om personkjemi.

  • Kompetanse – forsøk å snakke med psykologen om dine plager, hvordan dere skal jobbe med disse plagene, og hvordan dere kan evaluere om behandlingen fungerer. En psykolog skal ikke bare være kompetent på din problematikk, men også kunne tilpasse behandlingen til hvordan du responderer på den. Får du god effekt, så kan dere fortsette som dere holder på. Får du lite effekt, bør dere vurdere om dere vil få mer effekt av en annen måte å arbeide på, eller om det har oppstått noen misforståelser mellom dere to. Noen ganger tar det litt tid før man får effekt, så litt tålmodighet må du leve med.

 

Lykke til!

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Følg oss
Please reload

Arkiv

Et enkelt grep for å redusere stress

24 Oct 2017

1/1
Please reload

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

© 2017 Everymind

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon