January 23, 2018

Please reload

Nylige innlegg
Utvalgte innlegg

Lær av dine forfedre – sov bedre

 

 

Hvis du ønsker å sove bedre, så lev som om det var 1950-tallet fra klokken 20 hver kveld. De fleste som kommer til oss for hjelp med søvn bruker kvelden og natten til TV, mobil eller datamaskin. Det er som å klippe hull i fallskjermen før du skal hoppe ut av flyet!

 

For det første assosierer hjernen din datamaskin og ofte mobiltelefon med jobb. Og hjernen bruker lang tid på å gå ut av arbeidsmodus. Har du først kommet inn i arbeidsmodus, vil du merke hvordan hjernen elsker å gruble over hendelser fra jobben, selvangivelsen, økonomien din og andre problemer. Hjernen går inn i arbeidsmodus. Og det forstyrrer søvnen.

 

For det andre blir hjernen din stimulert av lyset fra skjermen til mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner. Dette spesielle lyset når netthinnen og bidrar til at melatoninproduksjonen i hjernen blir stimulert. Melatonin bidrar til å regulere søvn og døgnrytme, og hjernen begynner da å våkne opp.

 

For det tredje ønsker du å signalisere til hjernen at ”ingenting skjer, alt er rolig, på tide å slappe av” når natten kommer. Å se på en spennende film, lese en mail fra jobben osv signaliserer det komplett motsatte!

 

Så etter klokken 20 kan du lære av dine forfedre. Skru av TV, mobil og datamaskin, og la hjernen gå inn i søvnmodus. 

 

Sov godt!

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Følg oss
Please reload

Arkiv

Et enkelt grep for å redusere stress

24 Oct 2017

1/1
Please reload

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon

© 2017 Everymind

  • Black Instagram Icon
  • Black Facebook Icon